Mercat Central del Peix
El volum de comercialització del Mercat Central del Peix ha disminuït respecte al 2015, mentre que la cotització mitjana segueix la tendència alcista dels darrers exercicis.
70.974tones comercialitzades(-3,2% respecte al 2015) |
7,51€/kg (preu mitjà)(+6,8% respecte al 2015) |
Per què baixa el volum comercialitzat?
- La reducció de les vendes es deu a la diversificació dels canals de distribució, que també comporta la disminució del nombre de compradors del Mercat.
- A aquests factors s’hi afegeix el descens del consum, que ve donat per canvis en els hàbits alimentaris, però també per la incidència de la crisi en l’economia de les llars.
Producte fresc
Respecte al 2015, han baixat les tones venudes de producte fresc (–2,7%), mentre que el preu mitjà s’ha incrementat (+7,4%). Els frescos representen el 85% de les vendes del Mercat del 2016.
60.094tones comercialitzades(-2,7% respecte al 2015) |
7,30€/kg (preu mitjà)(+7,4% respecte al 2015) |
Productes frescos més comercialitzats durant el 2016 | |||
---|---|---|---|
Musclo | 4.383 tones | ||
Salmó | 4.079 tones | ||
Lluç de palangre nacional | 4.012 tones | ||
Rap nacional | 3.256 tones | ||
Musclo de roca | 3.063 tones |
Per què el musclo supera en vendes el salmó, que en els darrers anys ha sigut el producte més comercialitzat del Mercat?
- D’una banda, la pèrdua de rellevància del salmó (–28%) es deu a un descens de la producció de les piscifactories, que ha estat ocasionat per l’augment de la temperatura de l’aigua. De l’altra, cal destacar la bona campanya del musclo gallec.
Producte congelat
En el cas dels productes congelats, s’aprecia un comportament similar al registrat en el global del Mercat, amb un tonatge descendent (–5,8%) i una cotització mitjana que creix (+5,4%). Els congelats representen el 15% del total comercialitzat al 2016.
10.631tones comercialitzades(-5,8% respecte al 2015) |
8,65€/kg (preu mitjà)(+5,4% respecte al 2015) |
Productes congelats més comercialitzats durant el 2016 | |||
---|---|---|---|
Gamba llagostinera | 795 tones | ||
Calamar nacional | 684 tones | ||
Sèpia neta granissada | 641 tones | ||
Gamba vermella | 369 tones | ||
Calamar indi | 314 tones |
Orígens dels productes frescos
El 61% del peix i marisc fresc que es comercialitza al Mercat és d’origen nacional, mentre que el 39% és d’importació.
Producte nacional
Principals orígens dels productes frescos nacionals (2016)*
DESTAQUEM!
- En el cas del marisc fresc que es ven al Mercat, el 74,2% és d’origen nacional, principalment de Galícia (48,7%) i Catalunya (21,1%).
Producte d’importació
Principals orígens dels productes frescos d’importació (2016)*
DESTAQUEM!
- Tot i que França recupera de nou la primera posició com a proveïdor no nacional del Mercat, el pes específic de Noruega i Turquia continua sent molt destacat gràcies, principalment, a l’exportació de peix d’aqüicultura, amb el salmó noruec i l’orada i els llobarros de procedència turca com a productes principals.