Vés al contingut
Mercabarna
mercabarna
memòria
2016
la ciutat que ens alimenta
Arxiu
  • Català
  • Castellano
  • 2014
  • 2015
  • 2016

Formulari de cerca

  • Presentacions
  • Fets destacables
    • Dinàmica
    • Propera
    • Solidària
    • Sostenible
  • Dades de comercialització
    • Mercat Central de Fruites i Hortalisses
    • Mercat Central del Peix
    • Mercabarna-flor
    • Escorxador
    • Zona d'Activitats Complementàries
    • Accessos a Mercabarna
  • Estats financers
  • Annex
    • Òrgans de representació
    • Relació de personal
    • Associacions empresarials de Mercabarna
  • Arxiu
    Home > Dades de Comercialització

Mercat Central de Fruites i Hortalisses

El Mercat Central de Fruites i Hortalisses ha viscut un exercici positiu, tant pel que fa al volum comercialitzat com al preu mitjà, que s’ha incrementat en tots dos casos.

1.105.692 

tones comercialitzades

(+4,1% respecte al 2015)

0,92

€/kg (preu mitjà)

(+5,3% respecte al 2015)

Evolució de la comercialització i del preu mitjà (2012-2016)

Fruites

La comercialització de fruites experimenta un augment del 4,1% en el volum comercialitzat, i se situa en les 507.794 tones. Amb 1,13 €/kg, la cotització mitjana és manté en nivells similars als del 2015 i s’incrementa només en un 0,9%.

Evolució de la comercialització i del preu mitjà de les fruites (2012-2016)

Per què ha augmentat la venda de fruita?

Els dos motius que expliquen l’increment són:

  • Una bona campanya de la fruita de pinyol, gràcies a les condicions climatològiques que han afavorit una producció de qualitat i en una quantitat equilibrada. Respecte al 2015, s’han produït increments del 23,44% en el volum comercialitzat i del 5% en el preu mitjà. En aquest grup destaquen productes com el préssec, la nectarina o la cirera.
  • La recuperació de les vendes de producte exòtic, que aquest exercici han sigut un 15% superiors a les del 2015. En aquest increment hi té un paper especial la comercialització de l’alvocat i del mango, que creixen un 25,2% i un 13,5%, respectivament.

    Per què creixen les vendes?
    • Passats els anys més durs de la crisi, els ciutadans amplien la gamma d’aliments que consumeixen, i hi inclouen els que tenen un preu més elevat i són menys habituals en la seva dieta.
    • A això cal sumar-hi les noves tendències de consum, en què, per exemple, les propietats nutricionals de l’alvocat el converteixen en una fruita molt ben valorada.

Si bé la fruita de pinyol i els fruits exòtics han tingut més presència en el Mercat, hi ha altres famílies importants que mantenen el seu pes específic:

  • La fruita de llavor, que inclou les peres i les pomes, incrementa lleugerament les vendes (6%) i manté el preu.
  • Els cítrics, compostos principalment per les taronges i les mandarines, se situen en valors similars als de l’any passat, encara que el preu disminueix un 6,8%.
Fruites més comercialitzades durant el 2016
Plàtan 106.797 tones
Taronja 72.396 tones
Mandarina 38.008 tones
Meló 35.979 tones
Síndria 32.811 tones

Hortalisses

La tendència positiva del Mercat també es reflecteix en la comercialització d’hortalisses, tot i que els increments són més moderats que en el cas de les fruites. Durant el 2016 s’han comercialitzat 571.796 tones d’hortalisses —un 1,8% més respecte a l’exercici anterior—, mentre que el preu mitjà ha sigut de 0,62 €/kg —un 3,3% superior a l’any passat.

Evolució de la comercialització i del preu mitjà de les hortalisses (2012-2016)

Quins productes han marcat la dinàmica positiva del Mercat?
  • El pebrot (+16%), les mongetes (+12,1%), l’albergínia (+11,4%) i el tomàquet (+9,1%) protagonitzen els increments més destacats en els volums de comercialització, gràcies també al descens en els preus mitjans, que ha oscil·lat entre el 3% i el 12%. Així mateix, la bona climatologia del 2016 ha sigut clau en la campanya d’uns productes que, a més, són de consum habitual en la dieta mediterrània.
  • Els tubercles mantenen els nivells de vendes del 2015, tot i que la cotització puja pràcticament un 30% i arriba als 0,46 €/kg.
    La patata continua sent el producte estrella del Mercat i experimenta un comportament paral·lel al registrat a la seva família: les vendes descendeixen un 1% i el preu augmenta un 32,95%.

Per què hi ha aquesta variació de preus? Al 2014 el preu mitjà de la patata estava molt per sota de la mitjana habitual, una tendència que va continuar durant els primers mesos del 2015. Per tant, el que mostra la cotització mitjana del 2016 és la recuperació dels nivells anteriors a la davallada.

Hortalisses més comercialitzades durant el 2016
Patata 226.907 tones
Tomàquet 80.947 tones
Enciam 40.672 tones
Ceba 44.002 tones
Pebrot 28.057 tones

Orígens dels productes

Els productes d’origen nacional continuen dominant el Mercat i representen el 74,7% del total comercialitzat, mentre que el 25,3% restant són d’importació. Per aquest ordre, Catalunya, el País Valencià, Andalusia, França i Múrcia en són els principals proveïdors.

Principals orígens dels productes nacionals*

*Percentatges respecte al total comercialitzat al Mercat.

Principals orígens dels productes d’importació*

*Percentatges respecte al total comercialitzat al Mercat.
 

Exportacions

Les exportacions representen un 35% del total comercialitzat al Mercat, repetint el volum que ja es va assolir durant el 2015. El principals països receptors continuen sent França, Itàlia i Alemanya, entre d’altres.

  • Presentacions
  • Fets destacables
    • Dinàmica
    • Propera
    • Solidària
    • Sostenible
  • Dades de comercialització
    • Mercat Central de Fruites i Hortalisses
    • Mercat Central del Peix
    • Mercabarna-flor
    • Escorxador
    • Zona d'Activitats Complementàries
    • Accessos a Mercabarna
  • Estats financers
  • Annex
    • Òrgans de representació
    • Relació de personal
    • Associacions empresarials de Mercabarna
www.mercabarna.es
Avís legal · Contacte