Mercat Central de Fruites i Hortalisses
El Mercat Central de Fruites i Hortalisses ha viscut un exercici positiu, tant pel que fa al volum comercialitzat com al preu mitjà, que s’ha incrementat en tots dos casos.
1.105.692tones comercialitzades(+4,1% respecte al 2015) |
0,92€/kg (preu mitjà)(+5,3% respecte al 2015) |
Evolució de la comercialització i del preu mitjà (2012-2016)
Fruites
La comercialització de fruites experimenta un augment del 4,1% en el volum comercialitzat, i se situa en les 507.794 tones. Amb 1,13 €/kg, la cotització mitjana és manté en nivells similars als del 2015 i s’incrementa només en un 0,9%.
Evolució de la comercialització i del preu mitjà de les fruites (2012-2016)
Per què ha augmentat la venda de fruita?
Els dos motius que expliquen l’increment són:
- Una bona campanya de la fruita de pinyol, gràcies a les condicions climatològiques que han afavorit una producció de qualitat i en una quantitat equilibrada. Respecte al 2015, s’han produït increments del 23,44% en el volum comercialitzat i del 5% en el preu mitjà. En aquest grup destaquen productes com el préssec, la nectarina o la cirera.
- La recuperació de les vendes de producte exòtic, que aquest exercici han sigut un 15% superiors a les del 2015. En aquest increment hi té un paper especial la comercialització de l’alvocat i del mango, que creixen un 25,2% i un 13,5%, respectivament.
Per què creixen les vendes?- Passats els anys més durs de la crisi, els ciutadans amplien la gamma d’aliments que consumeixen, i hi inclouen els que tenen un preu més elevat i són menys habituals en la seva dieta.
- A això cal sumar-hi les noves tendències de consum, en què, per exemple, les propietats nutricionals de l’alvocat el converteixen en una fruita molt ben valorada.
Si bé la fruita de pinyol i els fruits exòtics han tingut més presència en el Mercat, hi ha altres famílies importants que mantenen el seu pes específic:
- La fruita de llavor, que inclou les peres i les pomes, incrementa lleugerament les vendes (6%) i manté el preu.
- Els cítrics, compostos principalment per les taronges i les mandarines, se situen en valors similars als de l’any passat, encara que el preu disminueix un 6,8%.
Fruites més comercialitzades durant el 2016 | |||
---|---|---|---|
Plàtan | 106.797 tones | ||
Taronja | 72.396 tones | ||
Mandarina | 38.008 tones | ||
Meló | 35.979 tones | ||
Síndria | 32.811 tones |
Hortalisses
La tendència positiva del Mercat també es reflecteix en la comercialització d’hortalisses, tot i que els increments són més moderats que en el cas de les fruites. Durant el 2016 s’han comercialitzat 571.796 tones d’hortalisses —un 1,8% més respecte a l’exercici anterior—, mentre que el preu mitjà ha sigut de 0,62 €/kg —un 3,3% superior a l’any passat.
Evolució de la comercialització i del preu mitjà de les hortalisses (2012-2016)
Quins productes han marcat la dinàmica positiva del Mercat?
- El pebrot (+16%), les mongetes (+12,1%), l’albergínia (+11,4%) i el tomàquet (+9,1%) protagonitzen els increments més destacats en els volums de comercialització, gràcies també al descens en els preus mitjans, que ha oscil·lat entre el 3% i el 12%. Així mateix, la bona climatologia del 2016 ha sigut clau en la campanya d’uns productes que, a més, són de consum habitual en la dieta mediterrània.
- Els tubercles mantenen els nivells de vendes del 2015, tot i que la cotització puja pràcticament un 30% i arriba als 0,46 €/kg.
La patata continua sent el producte estrella del Mercat i experimenta un comportament paral·lel al registrat a la seva família: les vendes descendeixen un 1% i el preu augmenta un 32,95%.
Per què hi ha aquesta variació de preus? Al 2014 el preu mitjà de la patata estava molt per sota de la mitjana habitual, una tendència que va continuar durant els primers mesos del 2015. Per tant, el que mostra la cotització mitjana del 2016 és la recuperació dels nivells anteriors a la davallada.
Hortalisses més comercialitzades durant el 2016 | |||
---|---|---|---|
Patata | 226.907 tones | ||
Tomàquet | 80.947 tones | ||
Enciam | 40.672 tones | ||
Ceba | 44.002 tones | ||
Pebrot | 28.057 tones |
Orígens dels productes
Els productes d’origen nacional continuen dominant el Mercat i representen el 74,7% del total comercialitzat, mentre que el 25,3% restant són d’importació. Per aquest ordre, Catalunya, el País Valencià, Andalusia, França i Múrcia en són els principals proveïdors.
Exportacions
Les exportacions representen un 35% del total comercialitzat al Mercat, repetint el volum que ja es va assolir durant el 2015. El principals països receptors continuen sent França, Itàlia i Alemanya, entre d’altres.