Mercabarna-flor
Aquest exercici s’ha caracteritzat per la disminució significativa de les vendes i l’increment lleu del preu mitjà.
8.968.729unitats comercialitzades(-16,6% respecte al 2015) |
0,86€/unitat (preu mitjà)(+1,2% respecte al 2014) |
Evolució de les unitats comercialitzades i del preu mitjà (2012-2016)
Per què continua el descens de les vendes?
- Els primers símptomes de la recuperació econòmica, que ja es comencen a percebre en altres activitats, encara no ha influït en el sector floral. Per això, el consum de productes d’aquesta tipologia, que no són de primera necessitat, encara es veu afectat per la crisi.
Flor
Amb un 19,2% menys, la flor tallada és el producte de Mercabarna-flor que més pateix la baixada de vendes, que se situen en 7.460.899 unitats comercialitzades. D’altra banda, el preu mitjà s’incrementa un 3,1%.
Flors més comercialitzades durant el 2016 | |
---|---|
Rosa | 3.060.290 unitats |
Clavell | 1.104.590 unitats |
Crisantem | 484.795 unitats |
Lilium | 329.490 unitats |
Alstroemeria | 253.410 unitats |
Quins factors expliquen la baixada de la comercialització?
- Els resultats negatius de les campanyes de Sant Jordi —que aquest any va caure en dissabte— i de Nadal han afectat considerablement el volum total comercialitzat durant el 2016.
- Les vendes relacionades amb l’organització d’esdeveniments (casaments, festes, fires, etc.) augmenten any rere any, però com que es tracta d’un servei molt especialitzat, finalment es concentra en poques empreses del Mercat.
Planta
La comercialització ha disminuït un 10,1%, que en unitats venudes representa un total de 535.400. Tanmateix, la caiguda de preus és encara més contundent (–25,8%) i situa el preu mitjà en 1,55 €/u.
Plantes més comercialitzades durant el 2016 | |
---|---|
Ponsètia | 54.950 unitats |
Gerani | 43.174 unitats |
Cactus | 28.756 unitats |
Plantes aromàtiques | 28.702 unitats |
Kalanchoe | 24.127 unitats |
Complements
Durant el 2016 s’han venut 197.722 unitats a un preu mitjà de 2,62 €/u. Respecte al 2015, es produeix un descens del 5,3% en el volum comercialitzat i d’un 13,3% en la cotització mitjana.
Per què els complements són més resistents a la disminució de les vendes?
- Tot i que al 2015 i al 2016 s’ha produït un descens de la comercialització, els complements continuen sent el producte que millor resisteix als resultats negatius del Mercat. La raó d’això és que són productes refugi que guanyen presència com a elements.
- Així mateix, el fet de ser productes que no requereixen una conservació ni un tractament especials ha motivat que empreses de Mercabarna-flor hagin desenvolupat plataformes de venda en línia.
Orígens dels productes
Les flors i plantes d’origen nacional representen el 63% del global comercialitzat, mentre que el 37,1% restant correspon a productes d’importació.
DESTAQUEM!
Catalunya perd pistonada com a proveïdora de flors del Mercat per la incidència de la rosa que, a més de ser la flor més comercialitzada, s’importa majoritàriament d’Holanda.