Mercat Central de Fruites i Hortalisses
L’activitat al Mercat Central de Fruites i Hortalisses durant el 2015 augmenta lleugerament en volum comercialitzat. En la mateixa línia, la cotització mitjana també s’incrementa.
1.062.590tones comercialitzades(+2% respecte al 2014) |
0,87€/kg (preu mitjà)(+3,7% respecte al 2014) |
Evolució de la comercialització i del preu mitjà (2011-2015)
Fruites
La venda de fruites, amb 487.857 tones, s’ha reduït un 7,8% en relació amb l’any anterior. En canvi, el preu mitjà (1,12 €/kg) s’ha incrementat en un 1,8%.
Què explica el descens de la comercialització de fruites?
- Durant el 2015 gairebé totes les famílies de fruites s’han vist afectades per una baixada del volum de vendes. No obstant això, els productes exòtics són els que més pateixen el descens, que se situa al voltant d’un 60% si es compara amb l’exercici anterior. Aquest descens s’explica perquè són fruites més cares i, en moments de recessió econòmica, se sol optar per la compra de productes més assequibles. Dins d’aquesta categoria hi ha fruites com l’alvocat, el mango o la papaia.
Evolució de la comercialització i del preu mitjà de les fruites (2011-2015)
Fruites més comercialitzades durant el 2015 | |||
---|---|---|---|
Plàtan | 113.573 tones | ||
Taronja | 70.619 tones | ||
Mandarina | 42.648 tones | ||
Meló | 35.802 tones | ||
Síndria | 30.080 tones |
Hortalisses
Aquests productes han experimentat un augment de l’11,5% en el volum comercialitzat i del 13,2% en el preu mitjà. En total, s’han venut 561.584 tones a una cotització mitjana de 0,60 €/kg.
Per què s’incrementa el tonatge i el preu?
- L’augment general s’explica per la recuperació de la patata, el producte que tradicionalment té més pes del Mercat Central de Fruites i Hortalisses. Durant el 2015 les tones comercialitzades s’han incrementat en un 12,4%, mentre que la cotització mitjana ha estat un 20,2% superior. Aquestes dades reverteixen la situació de l’exercici anterior, en què les vendes de patates van patir una forta davallada.
- Al bon any dels tubercles se suma el fet que la resta d’hortalisses també mostren un comportament positiu gràcies a la bona climatologia. Se’n poden destacar l’albergínia, el tomàquet madur i el cogombre, productes que també han tingut un bon nivell de comercialització.
Evolució de la comercialització i del preu mitjà de les hortalisses (2011-2015)
Hortalisses més comercialitzades durant el 2015 | |||
---|---|---|---|
Patata | 229.210 tones | ||
Tomàquet | 74.212 tones | ||
Enciam | 43.264 tones | ||
Ceba | 36.361 tones | ||
Pebrot | 24.196 tones |
Altres productes
Dins de l’àmplia oferta del Mercat, caldria esmentar el fort increment de vendes dels xampinyons i dels bolets de cultiu, que s’han situat al voltant del 50% més que al 2014. Aquesta xifra s’explica per l’escassetat de pluges, que ha provocat una mancança de bolets silvestres al Mercat.
Orígens dels productes
El producte nacional guanya pes
El 74% dels productes comercialitzats al Mercat ha estat d’origen nacional, mentre que el 26% restant provenia de la importació.