Mercabarna-flor
La comercialització a Mercabarna-flor durant el 2015 s’ha reduït, mentre que la cotització mitjana ha crescut si es compara amb l’exercici anterior.
10.754.160unitats comercialitzades(-6% respecte al 2014) |
0,85€/unitat (preu mitjà)(+2,4% respecte al 2014) |
Evolució de les unitats comercialitzades i del preu mitjà (2011-2015)
Per què baixa la comercialització?
- La recuperació econòmica no està suficientment consolidada, per la qual cosa el consum dels productes que no són de primera necessitat no ha recuperat els nivells d’abans de la crisi.
- La caiguda del volum comercialitzat s’intensifica per la important baixada de vendes de la planta ornamental (–16,2%). Aquest descens és més acusat que el que suporten el sector de la flor (–6,3%) i el dels complements (–4,4%), que resisteixen millor gràcies a l’obertura de nous mercats (restauració i organització d’esdeveniments, com ara casaments o actes d’empresa) i la venda per Internet.
Per què es mantenen els preus?
- La baixada impositiva durant el 2015, amb la reducció de l’IVA del 21 al 10%, ha ajudat a estabilitzar la cotització mitjana dels productes d’aquest sector.
Flor
Durant l’any, s’han venut 9.234.568 unitats a un preu mitjà de 0,65 €/u. Aquestes dades indiquen un descens del 6,3% en el volum de comercialització, així com un manteniment dels preus.
Flors més comercialitzades durant el 2015 | |
---|---|
Rosa | 4.053.330 unitats |
Clavell | 1.523.990 unitats |
Crisantem | 622.645 unitats |
Lilium | 414.560 unitats |
Alstroemeria | 260.370 unitats |
Planta
La venda de plantes s’ha vist reduïda en un 16,2%, que en unitats venudes representa un total de 595.190. En canvi, la cotització mitjana s’ha situat en 2,09 €/u., un increment de gairebé el 3%.
Plantes més comercialitzades durant el 2015 | |
---|---|
Ponsètia | 112.660 unitats |
Gerani | 30.053 unitats |
Cactus | 27.304 unitats |
Plantes aromàtiques | 25.042 unitats |
Kalanchoe | 24.313 unitats |
Complements
S’han comercialitzat 208.748 unitats, un 4,4% menys que el 2014. En canvi, el preu mitjà ha experimentat un augment del 16,6% i s’ha situat en els 3,02 €/u.
Per què els complements són més resistents a la disminució de les vendes?
- La trajectòria de vendes és ascendent des del 2009, tot i que durant el 2015 s’ha detectat un descens empès pels resultats negatius del Mercat. En general, els complements són productes refugi que guanyen presència com a elements decoratius, en detriment de les flors i les plantes, que són productes peribles.
Orígens dels productes
Les flors i plantes d’origen nacional representen el 46,9% del volum total comercialitzat, mentre que el 53,1% són d’importació.