Mercat Central de Fruites i Hortalisses
Durant el 2014, la comercialització al Mercat Central de Fruites i Hortalisses s’ha mantingut estable, mentre que el preu mitjà ha experimentat un descens en relació amb el 2013.
1.041.325tones comercialitzades(-0,6% respecte al 2013) |
0,84€/kg (preu mitjà)(-11,7% respecte al 2013) |
Evolució comercialització i preu mitjà (2010-2014)
Fruites
Les fruites, amb 529.266 tones comercialitzades, han incrementat un 2,5% les vendes respecte a l’exercici anterior. En canvi, el preu mitjà —que s’ha situat en 1,10 €/kg— ha disminuït un 11,9% durant aquest any.
Per què ha baixat el preu?
- Per l’excés de producció a les zones productores d’Espanya, així com a països competidors i als mateixos països receptors.
- El bloqueig de Rússia a l’entrada de productes agroalimentaris de la Unió Europea ha frenat les exportacions a aquest país, però també als països que els subministren. Això ha obligat el mercat local a absorbir aquests productes destinats als mercats internacionals i s’ha produït una sobreoferta.
Evolució comercialització i preu mitjà de les fruites (2010-2014)
Fruites més comercialitzades durant el 2014 | |||
---|---|---|---|
Plàtan | 120.896 tones | ||
Taronja | 79.179 tones | ||
Meló | 44.122 tones | ||
Mandarina | 35.796 tones | ||
Poma | 27.798 tones |
Hortalisses
Les hortalisses han disminuït la comercialització en un 4,2%. En total, se n’han comercialitzat 503.833 tones. Per la seva banda, el preu mitjà ha experimentat un descens important, en concret d’un 17,7% (0,53 €/kg).
Per què ha baixat el preu?
- La baixa cotització de la patata durant tot l’any, el producte amb més pes al Mercat, ha provocat un descens del preu global del grup de les hortalisses.
Evolució comercialització i preu mitjà de les hortalisses (2010-2014)
Hortalisses més comercialitzades el 2014 | |||
---|---|---|---|
Patata | 204.245 tones | ||
Tomàquet | 67.328 tones | ||
Enciam | 38.204 tones | ||
Ceba | 30.815 tones | ||
Pebrot | 23.022 tones |
Orígens dels productes
El 70,5% de les fruites i les hortalisses comercialitzades al Mercat durant el 2014 han estat d’origen nacional. La resta, el 29,5%, provenien de la importació.
Principals orígens dels productes nacionals*
Principals orígens dels productes d’importació*
Exportacions
Un 26% del total de productes comercialitzats al Mercat s’han destinat a l’exportació, sobretot a:
- França
- Itàlia
- Centre d’Europa
- Est d’Europa
- Nord d’Àfrica